De achtergrond van de naam.
Wij hebben gekozen voor de naam de Zonnebloem en hieronder staat beschreven waarom.
Iedereen kent het principe van een zonnebloem wel. Deze straalt en bloeit op als er een zon op schijnt. Wij als leerkrachten zijn dan de zon die onze kinderen wil laten opbloeien tot ze een mooie ‘zonnebloem’ zijn. Ook produceert een zonnebloem bruikbare zaden en dit staat gelijk aan de kennis die wij overbrengen aan de leerlingen. Deze ‘zaden’ kunnen later worden gevormd naar een product naar keuze. Met dit ‘product’ wordt het voortgezet onderwijs bedoeld.
Daarnaast is een zonnebloem goed voor het milieu. Deze bloemen nemen CO2 op en hebben niet veel water nodig voor het opnemen van zuurstof. Zonnebloemen vangen, net als onze zonnepanelen, zon op. Wij vinden milieu-vriendelijkheid namelijk heel belangrijk.
De groei van zonnebloemen gaat snel, net als de kennis van onze leerlingen.
Een andere reden voor de keuze van deze naam is dat zonnebloemen voorkomen in verschillende continenten. Ons streven is om veel verschillende culturen en landen te bespreken met de leerlingen.
Een zonnebloem groeit altijd richting de zon en dit komt overeen met de leerlingen die naar het ideaal van de docenten gaan groeien. Maar als zonnebloemen de zon niet kunnen vinden, groeien ze naar elkaar toe. Wij willen stimuleren dat de kinderen naar elkaar groeien. Hierdoor worden ze sociaal sterker en horen ze verschillende culturen en meningen. Het naar elkaar groeien van de zonnebloemen representeert dus de kinderen die ook van elkaar leren.
Als laatste staat een zonnebloem symbool voor levenslust, bewondering en toewijding. Dit zijn karaktereigenschappen die wij ook graag bij de kinderen terug zien.
Het logo
Dit is het logo van onze school. De reden dat we het logo op deze manier gemaakt hebben is dat er een soort zon afgebeeld staat, dat ook een beetje lijkt op een bloem. Dit staat dus symbool voor een zonnebloem, de naam van onze school. Ook staan de naam en onze slogan in het logo. Het logo is expliciet gemaakt voor een basisschool. Dit kun je zien aan de gebruikte kleuren, waardoor het logo er vrolijk uit ziet. In het logo is de kleur geel veel te zien, omdat een zonnebloem natuurlijk geel is. In de school zelf zult u ook zien dat er veel geel gekleurd is. Dit is niet alleen om de kleur van de bloem toe te passen, maar ook omdat geel een vrolijke kleur is.
Inspiratiebronnen
Inspiratiebron 1:
De eerste inspiratiebron die wij hebben gebruikt heeft vooral te maken met het schoolgebouw. Tijdens het creëren van onze school gingen wij voor inspiratie kijken op de websites van scholen die vorig schooljaar zijn gebruikt. Dit werd ons ook aangeraden. De inspiratiebron die wij hiervoor hebben gebruikt is OBS De Octopus. Wij werden geïnspireerd door het schoolgebouw, die letterlijk een octopus laat zien. Hierdoor kwamen wij op het idee om onze school ook echt een vorm van een zonnebloem te geven.
Link site: https://obs-deoctopus.weebly.com/
Inspiratiebron 2:
Milou is op haar vorige opleiding op bezoek geweest op een aantal scholen met bijzonder onderwijs in Gent. Dit was vanuit school geregeld. Op een school waar ze was geweest, werkten ze ook met de verschillende talenten van kinderen en hadden ze buiten een inspiratievol schoolplein waarin kinderen spelend konden ontdekken. Nadat ze dit had verteld en de site had laten zien aan de groepsgenoten, was iedereen gelijk enthousiast. Deze school heeft ons op een aantal vlakken geïnspireerd.
Link site: https://scholen.stad.gent/freinetschooldesterrespits
Bronnen
- basisschool de Esch. (2021, 15 maart). Schoolhond Doedel. schoolhond doedel. Geraadpleegd op 21 januari 2022, van https://www.bs-de-esch.nl/onze-school/schoolhond-doedel-2/#:%7E:text=Hij%20geeft%20kinderen%20meer%20zelfvertrouwen,en%20intu%C3%AFtief%20gebied%20veel%20toevoegen.
- Erve Hooyerink. (z.d.). Uw kind aanmelden. Uw kind aanmelden. Geraadpleegd op 25 januari 2022, van https://www.erve-hooyerinck.nl/Praktisch/Uw-kind-aanmelden
- Freinetschool De Sterre-spits. (z.d.). Freinetschool De Sterre-spits | Stedelijk onderwijs | Stad Gent. Scholen stad Gent. Geraadpleegd op 25 januari 2022, van https://scholen.stad.gent/freinetschooldesterrespits
- Geneeskunde. (2021, 8 december). Geneeskunde. Bachelors – Universiteit Utrecht. Geraadpleegd op 25 januari 2022, van https://www.uu.nl/bachelors/geneeskunde
- HAN Hogeschool. (z.d.). Hbo-opleiding Leraar Lichamelijke Opvoeding (ALO) – HAN. Geraadpleegd op 25 januari 2022, van https://www.han.nl/opleidingen/hbo/leraar-lichamelijke-opvoeding/voltijd/?gclid=EAIaIQobChMIk6Kws67K9QIVmMCGCh1y0gpdEAAYASAAEgKUz_D_BwE
- NCOI. (z.d.). HBO Kindercoach | NCOI Opleidingen en Trainingen. Geraadpleegd op 25 januari 2022, van https://www.ncoi.nl/opleiding/hbo-kindercoach.html?gclid=EAIaIQobChMIwdGnzq7K9QIVKI9oCR0WyAM2EAAYASAAEgL_p_D_BwE&gclsrc=aw.ds
- OBS De Octopus. (z.d.). Het schoolgebouw. het schoolgebouw. Geraadpleegd op 21 januari 2022, van https://obs-deoctopus.weebly.com/
- Scheidegger opleidingen. (z.d.). HBO Coach Sociale Vaardigheden | Scheidegger. HBO Coach Sociale Vaardigheden. Geraadpleegd op 25 januari 2022, van https://www.scheidegger.nl/opleiding/hbo-opleidingen-hbo-coach-sociale-vaardigheden.html?gclid=EAIaIQobChMI94-q3q7K9QIV0eh3Ch2jLQSuEAAYAyAAEgK44PD_BwE&gclsrc=aw.ds
- SLO. (2022, 18 januari). 21e-eeuwse vaardigheden. Geraadpleegd op 25 januari 2022, van https://www.slo.nl/thema/meer/21e-eeuwsevaardigheden/
- The Sims 4. (z.d.). De SimsTM 4 – Officiële site. Geraadpleegd op 25 januari 2022, van https://www.ea.com/nl-nl/games/the-sims/the-sims-4/pc/store/mac-pc-download-base-game-standard-edition
- thispersondoesnotexist. (z.d.). This Person Does Not Exist. Geraadpleegd op 25 januari 2022, van https://thispersondoesnotexist.com/
- Wij-leren.nl. (z.d.). Integraal Kindcentrum (IKC) – uitleg begrippen onderwijs. Geraadpleegd op 25 januari 2022, van https://wij-leren.nl/integraal-kindcentrum.php
- Windesheim Zwolle. (z.d.). Psychomotorische Therapie en Bewegingsagogie | Hbo in Zwolle. Windesheim. Geraadpleegd op 25 januari 2022, van https://www.windesheim.nl/opleidingen/voltijd/bachelor/psychomotorische-therapie-en-bewegingsagogie